Mese di Aprile, Mezzani e Grandi
Didattica di base con Chiara:
Nel nostro giardino partecipiamo ad attività con strumenti musicali, aumentando così il senso del ritmo, la creatività e l' ascolto. Iniziamo/ continuiamo con l' apprendimento della scrittura attraverso attività giocose, per esempio con il movimento del corpo creiamo linee rette stando in piedi, o linee curve o in verticale e produciamo le lettere dell'alfabeto con il corpo. Costruiamo puzzle di varie parole per imparare le sillabe. Iniziamo a dividere le parole in sillabe. Con diverse tecniche e vari materiali creiamo addobbi primaverili per la scuola.
English with Emma
April 2021
Topics of the month:
-
Topics: Nature and recycling; Mum’s Day
-
English Language: CAN to talk about abilities in the present
-
Vocabulary: Reuse, reduce, recycle and all vocabulary related
-
Maths: additions and subtractions
-
New Song: “Earth day song” (YouTube)
Outdoor activities:
Songs, games and books reading
Activities in the classroom:
Every Monday, Tuesday, Thursday with all the children of the group: Calendar, weather condition, songs
13th – 15 th April
4 and 5 yrs old: Language: Worked on the alphabet - “My E book” and vowels repetition
Maths: “Simple additions” worksheet
19th – 22nd April
During this week we worked about the celebration of the EARTH DAY (April 22 nd )
and learnt the song “Earth day song for children” (from YouTube)
4 and 5 yrs old: Taught children the song and, using flashcards, the vocabulary related (bin,trash, recycling, plastic, pollution etc.)
Then children coloured some worksheets also colour coded (to revise numbers 1 – 10).
All children: In the LAB children watched the video “The zoo train” about species in danger (polarbear, tiger, Walrus etc.)
26th – 29 th April
4 and 5 yrs old: Maths additions – count the items, write the numbers and sum up
Video watching : Beatrix Potter stories “The tale of Jemima Puddle-duck”
Thursday 29 th : Preparation of Mum’s Day present
English with Sheevy
This month, after a long period at home, we were so happy to welcome the children back in school!
We spent lots of time in the garden enjoying the warm weather and doing funny activities.
We spent this month revising some of the topics we learnt previously such as ADDITIONS, so the children worked on their counting and
calculating skills.
To the 5 years old children were also introduced SUBTRACTIONS with numbers from 1 to 10. We talked about HEALTHY and UNHEALTHY food and drinks: we set up activities with which children could learn new vocabularies (fruits and vegetables names, ecc) and recognise what is good for our bodies and what is not as good. In April we celebrate EARTH DAY and we have done some activities and
watched videos about recycling, pollution, waste and learnt few actions we can put in practice to help our hearth. We also prepared something special for MOTHER’S DAY which I am sure you will love
Music with Maiko
Songs Hey dum diddeley Dum Do Re Mi song by the sound of music in English and Italian
Dance The gold fish Shake your sillies out
Move and freeze activity Music by French can can by live piano performance
MUSIC THEORY Johann Sebastian Bach Discovery the emotion activity How do children hear some of his most famous composition Music list; Air on G Strings Cello Suite No.1 Toccata and Fugue in D minor
Dynamics introduction.
Instument introduction Discover the family of instruments in the orchestra.
Arti visive con Michela
Pittura a cavalletto En plein air, l'impugnatura con pennello e la posizione verticale favoriscono anche l'impugnatura pre-scrittura.
La pittura a cavalletto all'aria aperta è un'attività che si svolge singolarmente, ogni bambino ha avuto a disposizione i colori principali ed è stato libero di scegliere se sperimentare personalmente oppure osservare contemporaneamente anche la natura circostante. E' stata un prima esperienza, attivata come attività all'aperto altrimenti avremmo iniziato la pittura a parete all'interno con i medesimi strumenti.
"L’atelier In forma di creta è uno spazio allestito per sostenere l’esplorazione della creta, una materia che parla della storia dell’uomo, dove le mani, formidabile strumento primario di lavoro – la incontrano, la esplorano e la conoscono ricavandone sensazioni, forme, percezioni e immaginari. La creta viene proposta nelle sue “fasi vitali” da umida a secca. Viene tritata, polverizzata, incontra l’acqua, torna viva e riprende la sua capacità plastica.
Le mani ascoltano, osservano, manipolano, entrano nella creta spezzettandola con gesti minuziosi, che affondano nella materia con forza e piacere. Attivando tutte le proprie capacità, la lavorano con il pugno, con il palmo o la punta delle dita, sperimentano la verticalità e l’equilibrio dei volumi. I bambini più piccoli, ma anche i ragazzi e gli adulti scoprono la forza del contatto con la terra, da cui ottengono forme diverse, alfabeti plastici, stratificazioni, strutture ricche di pieni e vuoti, fino a raggiungere forme complesse o composizioni dai colori differenti." Reggio Approach.
Termine della composizione delle sculture in carta per chi le aveva iniziate.
Queste sculture sono mobili, come quelle di Alexander Calder ma anche come quelle che realizzò Munari in carta.
I bambini si sono avvalsi di carta che hanno variato ( piegato, stropicciato, stracciato ) e filo di ferro sottile.
Le basi per la lavorazione del materiale sono state in legno e i bambini si sono avvalsi di strumenti naturali trovati e cercati in giardino per lasciare i segni: legnetti, sassi, ramoscelli secchi, in aggiunta anche uno stecchino appuntito.
Letture:
- "La mela di Magritte" di Klaas Verplancke,Grandi albi MOMA
- "Vincent Van Gogh", Patricia Geis